Bagażnik rowerowy - na dach czy do haka? - Autopaka
strona główna 5 blog 5 Bagażnik rowerowy – na dach czy do haka?

Bagażnik rowerowy – na dach czy do haka?

blog

Nie tylko latem, ale coraz częściej nawet przez cały rok wielu z nas decyduje się na weekendowe wyjazdy poza miasto. Zamiast rodzinnych spacerów, wolimy wspólne wycieczki rowerowe po malowniczych okolicach, połączone ze zwiedzaniem lokalnych zabytków. Jak wygodnie, a jednocześnie bezpiecznie docierać do nowych miejsc i przewozić jednoślady samochodem? Które modele bagażników rowerowych wybrać?

Bagażniki rowerowe – rodzaje

Spośród proponowanych przez producentów rodzajów bagażników największą popularnością cieszą się uchwyty montowane na dachu lub specjalne haki holownicze. Czym się charakteryzują i do jakich aut pasują najlepiej?

  • Bagażniki rowerowe na dach – idealnie nadają się w przypadku przewożenia większej ilości rowerów (od dwóch do trzech jednośladów). Wybrane modele składają się z odłączanych uchwytów, długich pasków zębatych z klamrami oraz zamków zabezpieczających. Bagażniki dachowe są bardzo proste w montażu, szczególnie na samochodach typu kombi. Jeśli nasze auto nie zostało wyposażone w fabryczne relingi dachowe, musimy zainwestować w system bazowy, zawierający belki i stopy.
  • Bagażnik rowerowe na hak – przybierają formę wyprofilowanej platformy, którą mocuje się do haka holowniczego. Dzięki niemu możliwe jest bezpieczne przewiezienie nawet czterech rowerów. Większość zestawów została wyposażona w światło wsteczne oraz przeciwmgielne. Ponadto, warto zauważyć, że bagażniki rowerowe na hak są przystosowane do szybkiego montażu na większych autach.

 

Wady i zalety bagażników rowerowych

Jeśli przyjrzysz się wybranym modelom bagażników dachowych, dostrzeżesz ich niewątpliwe zalety, do których można zaliczyć między innymi prosty montaż. Jego etapy są najczęściej szczegółowo opisane w instrukcji obsługi. Dla zachowania odpowiedniej stabilności zestawu warto zdecydować się na przymocowanie rowerów uchwytami wykonanymi z wysokiej jakości stali. Trzeba się również liczyć z tym, że uniwersalne uchwyty to dodatkowy wydatek, a umieszczenie rowerów na dachu wymaga odpowiedniej siły. Z kolei bagażniki rowerowe do haka nie wymagają podnoszenia jednośladów na dużą wysokość, a ponadto nie tylko łatwo je zamontować, ale także zdemontować. Co równie istotne, umiejscowienie rowerów na specjalnej platformie zmniejsza ryzyko zniszczenia lakieru samochodu. Podczas przewożenia rowerów za pomocą bagażnika tego typu, musimy jednak uwzględnić możliwość brudzenia się jednośladów, zwłaszcza podczas deszczowej pogody.

 

Podróż z bagażnikiem rowerowym – zasady bezpieczeństwa

Bez względu na rodzaj bagażnika, kierowca przewożący rowery powinien zachowywać szczególną ostrożność. Bagażnik do haka zawsze będzie powodował niewielkie odchylenie auta, a także wyraźnie wydłuży tył samochodu, co trzeba mieć na uwadze podczas parkowania. Natomiast jednoślady przymocowane do dachu zmieniają środek ciężkości i możliwości manewrowania pojazdem. W konsekwencji wskazane jest zachowanie odpowiedniej prędkości w czasie wykonywania skrętów oraz bycie czujnym w trakcie wystąpienia trudnych warunków atmosferycznych, szczególnie gwałtownego, bocznego wiatru.

Bagażniki rowerowe pozwalają na bezpieczny i wygodny przewóz jednośladów. Do dużych aut typu kombi warto wybrać modele dachowe, których wygodne belki z powodzeniem utrzymują nawet kilka rowerów. Wygodne rozwiązanie stanowi również zamontowanie stabilnej platformy na haku, ułatwiającej szybkie przymocowanie i ponowne ściągnięcie jednośladów ze stojaka.

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe