COFANIE Z PRZYCZEPĄ - NIE MUSI BYĆ TRUDNE! - Autopaka
strona główna 5 blog 5 COFANIE Z PRZYCZEPĄ – NIE MUSI BYĆ TRUDNE!

COFANIE Z PRZYCZEPĄ – NIE MUSI BYĆ TRUDNE!

blog

Przyczepa lekka może być ciągnięta przez kierowcę posiadającego prawo jazdy kat. B, ale niestety nie jest to łatwe zadanie. Szkolenie kandydatów, a następnie egzamin odbywa się na niewielkich samochodach, nad którymi łatwo zapanować. Inaczej wygląda sytuacja, gdy prowadzimy pojazd z przyczepą – a co gorsza musimy nim cofać!

OD CZEGO ZACZĄĆ PRZYGODĘ Z PRZYCZEPĄ?

Wakacje na polach kempingowych robią się coraz popularniejsze. Ludzie bardzo cenią sobie swobodę związaną z możliwością odwiedzenia kilku miejsc jednego dnia oraz brakiem konieczności rezerwowania apartamentów z miesięcznym wyprzedzeniem. Do wynajmu lub kupna przyczepy trzeba się jednak odpowiednio przygotować. Podstawowym punktem powinno być zapoznanie się z przepisami prawa. Prawo jazdy kategorii B uprawnia kierowcę do ciągnięcia tak zwanej przyczepy lekkiej, do 750 kg. Zestaw: samochód + przyczepa nie mogą przekraczać 4250 kg lub 3500 kg (w przypadku, gdy przyczepa przekracza granicę lekkiej). Warto zadbać też o bezpieczeństwo i wynajmować lub kupować przyczepy tylko w sprawdzonych miejscach. Bardzo ważny jest również odpowiedni hak, na którym nie należy oszczędzać – powinien być wykonany z materiałów wysokiej jakości. Przed wyruszeniem w trasę, warto zapoznać się z przyczepą i poćwiczyć panowanie nad tego typu pojazdem na pustym placu.

JAK COFAĆ Z PRZYCZEPĄ? – PORADNIK

Cofanie, nawet samochodem małej wielkości, wymaga dużego skupienia. Cierpliwość i skoncentrowanie są jeszcze bardziej wymagane wtedy, gdy ciągniemy przyczepę, która zawsze reaguje na działania kierowcy z opóźnieniem. Aby prawidłowo rozpocząć manewr i bezstresowo wybrnąć z tej sytuacji należy ustawić cały zestaw prosto. Nawet minimalne skręcenie kół samochodu lub przyczepy w którąś stronę może utrudnić prawidłowe cofanie. Należy ruszać bardzo wolno, praktycznie nie dodając gazu i bacznie obserwować otoczenie. Niestety trzeba się również trochę przestawić, ponieważ przyczepa skręca w prawo po skręceniu kierownicy w lewo i odwrotnie. Prostowanie kół powinno się odbywać drobnymi ruchami w kierunku przeciwnym.

COFANIE Z PRZYCZEPĄ – NAJCZĘSTSZE BŁĘDY

Skoro już wiadomo, co robić, aby manewr wyszedł prawidłowo, należy jeszcze wiedzieć jakich błędów unikać. Nie można w tej sytuacji ulegać przyzwyczajeniom z aut osobowych i pozwalać sobie na gwałtowne ruchy. Ciągnąc przyczepę, nerwowe podejście i niecierpliwość działają na niekorzyść kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Trzeba mieć na uwadze, że im dłuższa przyczepa, tym więcej czasu potrzebuje na zareagowanie na działania osoby prowadzącej pojazd. Jeśli prawidłowe kręcenie kierownicą sprawia kłopoty, warto przyjąć, że dół kierownicy to tył przyczepy. Trzymając ją za dolną część można manewrować zgodnie z kierunkiem obracania się naszego mobilnego mieszkania.

Cofanie z przyczepą z początku może wydawać się czarną magią, ale jak w każdym przypadku – praktyka czyni mistrza! To niełatwy proces wymagający dużej dokładności i cierpliwości, dlatego warto prosić innych o pomoc w razie potrzeby oraz zapoznać się z prowadzeniem tego typu pojazdu na pustym placu.

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe