Haki holownicze to bardzo praktyczny element wyposażenia samochodu. Montuje się je z tyłu pojazdu pod zderzakiem. Haki zastosować można do wielu celów – okażą się użyteczne, gdy trzeba podpiąć przyczepę, ale także będą nieodzowne w przypadku stelażu na przewóz rowerów czy dodatkowego bagażnika. Także w sytuacji, gdy samochód znajomego ulegnie jakiejś awarii i będzie wymagał odholowania, hak sprawdzi się idealnie.
Trudno przecenić korzyści płynące z posiadania haka holowniczego, umożliwia on choćby wybór zupełnie alternatywnego sposobu podróżowania. Wakacje z przyczepą kempingową – popularne w krajach zachodniej Europy – u nas wciąż nie są pierwszym wyborem turystów. Tymczasem caravaning pozwala na dużą swobodę w wyborze miejsca docelowego i drogi, którą zmierza się do wypoczynkowego kurortu. Jest również gwarantem niezwykłej przygody. Także przy transporcie większej ilości rzeczy, na przykład przy przeprowadzce, mała przyczepa dołączona do samochodu ułatwi szybką i sprawną operację. Również fani turystyki rowerowej powinni zastanowić się nad zamontowaniem haka, ponieważ umożliwi on korzystanie ze specjalnego bagażnika na rowery.
Wybierając hak holowniczy do swojego samochodu należy zwrócić uwagę na wiele ważnych kwestii. Sprzęt dopasowany specjalnie do modelu auta, zamontowany w autoryzowanym serwisie, z pewnością będzie najlepszym rozwiązaniem. Jednak wysokie koszty związane z takim wyborem czynią go nieosiągalnym dla niektórych posiadaczy pojazdów. Wśród uniwersalnych haków holowniczych wyróżnia się trzy rodzaje ze względu na ich budowę. Tradycyjnym modelem są haki montowane na stałe, których nie można odczepić. Nowszym rozwiązaniem są modele, które w razie potrzeby można swobodnie zdemontować. Tu rozróżnia się te z kulą montowaną na śruby (tańsze, ale mniej praktyczne) oraz posiadające mechanizm automatyczny, który umożliwia łatwe chowanie haka. Najłatwiejsze w użytkowaniu, a zarazem najdroższe są haki składane. Są one jednak montowane przy produkcji samochodu, dlatego trzeba zamówić taką usługę przed zakupem pojazdu.
Decydując się na zamontowanie haka holowniczego trzeba pamiętać o przepisach ruchu drogowego. Przede wszystkim hak powinien posiadać homologację E20, która będzie poświadczać o tym, że spełnia on wymogi europejskiego prawodawstwa. W większości krajów Unii istnieje także przepis, który zobowiązuje posiadaczy haków do ich demontażu w przypadku, gdy akurat nie podróżują z żadną przyczepą czy bagażnikiem. Informator Polskiego Związku Motoryzacyjnego zaleca zakup czerwonego kapturka na hak w przypadku, gdy jest on zamontowany na stałe.
Jeżdżąc z przyczepą należy pamiętać o zasadach ostrożności, a przede wszystkim trzeba pamiętać, że wtedy długość pojazdu się wydłuża. Może się zdarzyć, że niezbędne okaże się zamontowanie dodatkowych lusterek, które umożliwią spoglądanie w czasie jazdy za przyczepę. Także przy ładowaniu przyczepy trzeba pamiętać, że cięższe rzeczy powinny znajdować się na dole, w pobliżu osi, a tylko lżejsze można przewozić na półkach. Zakładając zaczep na hak należy zachować szczególną ostrożność i pamiętać o podłączeniu kabla oraz zastosowaniu wszystkich środków zabezpieczających. Spełnienie wszystkich wymogów zapewni bezawaryjność.