Samochodowy uchwyt rowerowy - jak wybrać odpowiedni? - Autopaka
strona główna 5 blog 5 Samochodowy uchwyt rowerowy – jak wybrać odpowiedni?

Samochodowy uchwyt rowerowy – jak wybrać odpowiedni?

blog

W sezonie wakacyjno-urlopowym szczególnie na drogach krajowych i autostradach często widzi się samochody, do których zostały przymocowane rowery. Ponieważ na rynku dostępne są różne rodzaje uchwytów rowerowych, to tego typu konstrukcję można stworzyć na wiele różnych sposobów. Jednak jaki uchwyt jest najlepszy? Przeczytaj artykuł, żeby się tego dowiedzieć.

Jak wybrać samochodowy uchwyt rowerowy?

Istnieje kilka rodzajów uchwytów rowerowych do samochodu – mogą być one zamontowane na dachu pojazdu, na klapie bagażnika, na kole zapasowym, a nawet do haka holowniczego. Wybór konkretnego rozwiązania zależy od bardzo indywidualnych czynników, jednak istnieje kilka cech, które powinien mieć każdy uchwyt do przewozu roweru, dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie idealnego modelu warto sprawdzić czy:

ma on zabezpieczenie antykradzieżowe,
jego montaż nie utrudnia korzystania z auta (szczególnie przy uchwytach na klapę),
jego nośność jest dostosowana do łącznej wagi rowerów, które będą na nim transportowane,
ma on gwarancję,
szyny platformy uchwytu odpowiadają długości przewożonych rowerów.

Upewnienie się, że dany uchwyt spełnia wszystkie te wymagania pozwoli uniknąć nabycia modelu, który nie będzie pasował do posiadanego roweru oraz samochodu.

Uchwyt rowerowy na klapę lub hak

Samochodowe uchwyty rowerowe umożliwiające przymocowanie dwukołowca do klapy bagażnika są jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań. Przemawia za nim nie tylko prosta konstrukcja, lecz także łatwość montażu. Przy zakupie tego typu mocowania należy jednak zachować ostrożność, bowiem nie każdy uchwyt będzie pasował do modelu samochodu – warto to sprawdzić przed podjęciem decyzji. Niestety, ponieważ podczas przewozu na klapie konstrukcja uchwytu styka się bezpośrednio z ramą roweru, nie poleca się tego sposobu do przewozu pojazdów z karbonową ramą, gdyż może ona ulec uszkodzeniu. Transport roweru na klapie ma też inną wadę – delikatnie ogranicza widoczność przez tylną szybę, co może być męczące, szczególnie na dłuższych trasach. Alternatywą dla tego rodzaju przewozu w autach terenowych i SUV-ach jest przymocowanie rowerów do koła zapasowego – ale uwaga, ponieważ nośność tej konstrukcji jest niewielka, opcja ta sprawdzi się przy maksymalnie 2-3 dwukołowcach.

Przewożenie roweru na dachu pojazdu

Innym rodzajem uchwytu rowerowego jest ten montowany na dachu samochodu. Atutem tego rozwiązania jest przede wszystkim niska cena, a także możliwość jednoczesnego przewożenia nawet 5 rowerów. Niestety, obecność dwukołowców na dachu pojazdu wpływa na jego aerodynamikę i sprawia, że opór powietrza podczas jazdy jest znacznie większy niż standardowo. Choć na krótkich dystansach nie jest to odczuwalne, to przy dłuższych trasach różnice w ilości zużytego paliwa z łatwością da się zauważyć. Nieco problematyczne może być też umieszczenie rowerów na dachu, szczególnie dla osób niskich lub mniej silnych. Podczas jazdy z takim “załadunkiem” trzeba też zachować czujność wjeżdżając na przykład do tuneli, czy też poruszając się po leśnych drogach.

Nie ma uniwersalnego samochodowego uchwytu rowerowego, dlatego jego wybór powinien być uzależniony zarówno od warunków technicznych auta, jak i od rodzaju roweru. Odpowiednie dostosowanie warunków transportu ma olbrzymie znaczenie dla komfortu podróży oraz dla samego roweru – należy odpowiednio przygotować się do jego przewozu, tak by sprzęt nie uległ uszkodzeniu.

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe