Przyczepa to duże udogodnienie, jeśli występuje konieczność przetransportowania większego ładunku. Problem jednak może pojawić się wówczas, gdy nigdy wcześniej nie prowadziliśmy pojazdu z przypiętą przyczepą. Trudność w szczególności sprawia cofanie – to umiejętność, która zdecydowanie wymaga nieco wprawy oraz cierpliwości. Nawet doświadczeni kierowcy mogą w tym przypadku czuć się zagubieni. Dlaczego? Ponieważ przyczepa zachowuje się inaczej niż samo auto. Oto poradnik, jak cofać z przyczepą!
Przygotowanie do manewru
Cofanie z przyczepą warto rozpocząć dopiero wtedy, gdy upewnimy się, że posiadamy dobrą widoczność, otoczenie jest bezpieczne oraz będziemy w stanie zmieścić się w wyznaczonym miejscu. Sprawdźmy, czy wokół nie występują żadne przeszkody, a nasze lusterka są ustawione prawidłowo (z dobrym widokiem na tył przyczepy z obu stron). Auto oraz przyczepę powinniśmy ustawić w linii prostej. Należy podjechać maksymalnie do przodu – jeśli się to uda, połowa sukcesu za nami! Rozpoczynając cofanie, istotne jest to, aby poruszać się z powolną prędkością. Zależy nam przecież na precyzji, a nie na szybkości. Poza tym przyczepa nie będzie w stanie błyskawicznie zareagować na ruch kierownicą jak w przypadku samochodu. Cały czas kontrolujmy jej tor w bocznych lusterkach.
Cofanie z przyczepą – podstawowe zasady
Co przede wszystkim należy wiedzieć o cofaniu z przyczepą? Oczywiście, że o tym, jak skręcenie kierownicy będzie wpływało na tor ruchu przyczepy. Jeśli chcemy, aby przyczepa skręciła w prawo, musimy kręcić w odwrotnym kierunku. Dopiero gdy między samochodem a przyczepą ustawiony zostanie właściwy kąt, możemy odbić kierownicą w drugą stronę (cały czas pamiętając o niedużej prędkości). Przydatne może być wyobrażenie sobie kierownicy jako naszej przyczepy (jej górna część to przód przyczepy, a dolna to tył). Jeśli cokolwiek nie idzie zgodnie z planem, zawsze możemy wyjechać i podejść do cofania jeszcze raz. Miejmy na uwadze także to, że im dłuższa przyczepa, tym większe będzie opóźnienie podczas wykonywania manewrów. Tor ruchu powinniśmy korygować niewielkimi skrętami kierownicy.
Najczęstsze błędy przy cofaniu z przyczepą
Przyzwyczajeni do szybkiego manewrowania samym autem, możemy zapomnieć, że posiadamy jeszcze przyczepę, które wymaga innego podejścia do cofania. Najczęściej popełnianym błędem jest właśnie pośpiech. Cofanie z przyczepą wymaga powolnych, spokojnych ruchów kierownicą. Kiedy próbujemy naprawić sytuację, wykonujemy zbyt gwałtowne zwroty, co prowadzi do “łamania” przyczepy i jej ustawienia pod niewłaściwym kątem. Innym błędem jest nieprawidłowa ocena przestrzeni – do tego typu manewru potrzebujemy więcej miejsca, uwzględniając w tym także ewentualne korekty. Cofając z przyczepą, musimy nie tylko najpierw ustawić się w linii prostej, ale również pamiętać o tym, że czas reakcji całego pojazdu się wydłuża. Nierzadko dopada nas frustracja oraz zniechęcenie, gdy już kolejny raz nie potrafimy prawidłowo wycofać.
Aby bezstresowo i precyzyjnie móc cofać przyczepą, niewątpliwie potrzebna jest wprawa oraz doświadczenie. Jeśli wykonujemy tego typu manewr po raz pierwszy, nie bójmy się prosić o pomoc. Warto uzbroić się w cierpliwości i nie należy popadać w panikę. Poświęcenie czasu na praktykę na pewno się opłaci, a cofanie z przyczepą wkrótce stanie się intuicyjne.