strona główna 5 blog 5 Czym kierować się przy wyborze przyczepy do samochodu?

Czym kierować się przy wyborze przyczepy do samochodu?

blog

Samochody osobowe często okazują się zbyt małe przy transporcie większego ładunku, takiego jak materiały budowlane i różnego typu urządzenia. Użytkownicy samochodów z małym bagażnikiem i zamontowanym hakiem holowniczym nawet nie powinni zastawiać się, czy warto zakupić przyczepę. Kupno nawet niewielkiej przyczepki jest idealnym rozwiązaniem problemów związanych z transportem. Rozważając kupno przyczepy, należy przyjrzeć się jej cechom i porównać je z własnymi potrzebami.

Do prowadzenia przyczep uprawieni są wszyscy kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B. Łączna masa prowadzonych pojazdów nie może jednak przekraczać 3,5 tony. Nie ma znaczenia, czy to jest przyczepia jednoosiowa czy dwuosiowa. O tym jaką przyczepę można ciągnąć, decyduje Dopuszczalna Masa Pojazdu. Parametr DMC umieszczony jest w dowodzie rejestracyjnym samochodu na ostatniej stronie. Należy również zwrócić uwagę na DMC przyczepy. Nie można ciągnąć takiej, która swoimi parametrami przekracza wartość wpisaną w pole O.1/O.2 ciągnącego samochodu. Przy holowaniu przyczepy ciężkiej (powyżej 750 kg) kierowca musi już posiadać prawo jazdy kategorii B+E.

Odpowiednio dobrana przyczepa oprócz pożądanej ładowności i pojemności, przede wszystkim powinna zapewnić bezpieczeństwo osobom kierującym. Istotnym elementem odpowiadającym za tę kwestię jest podwozie przyczepy. Może mieć ono kształt litery T lub V oraz posiadać dodatkową regulację wysokości. Inwestując w większą przyczepę towarową jej obowiązkowym wyposażaniem powinny być amortyzatory. Kontrolowane ruchy amortyzatora znacznie wpływają na bezpieczeństwo i stabilność jazdy. W przypadku dłuższych tras istotnym udogodnieniem dla kierującego będą przyczepy wyposażone w hamulce najazdowe. Także rozmieszczenie ładunków odgrywa dużą rolę w kwestii bezpieczeństwa. Mając na uwadze stan przewożonych przedmiotów, warto zaopatrzyć się w plandekę chroniąca przed czynnikami atmosferycznymi oraz zastosować dodatkowe zabezpieczenie w postaci wiązania ładunków.

Przy zakupie należy szczególną uwagę zwrócić na ramę i dyszel, który jest szczególnie ważny podczas cofania. Skrzywiony, choć w małym stopniu, może uniemożliwić zwykłe manewrowanie. Popękane, powyginane elementy, czy powypadkowe pojazdy powinny dyskwalifikować kupno przyczepy.

Konieczną formalnością po zakupie jest rejestracja przyczepki w wydziale komunikacji. Posiadając tablicę rejestracyjną musi być również ubezpieczona oraz poddawana rutynowej kontroli technicznej. Podróżując z przyczepką za granicę, warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami w danym kraju. W niektórych państwach przy holowaniu wymagane jest posiadane tachografu.

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe