Geometria kół przed zimą - co trzeba wiedzieć? - Autopaka
strona główna 5 blog 5 Geometria kół przed zimą – co trzeba wiedzieć?

Geometria kół przed zimą – co trzeba wiedzieć?

blog

Każdy właściciel samochodu spotkał się z określeniem geometria kół. Pod tym pojęciem kryje się nie tylko komfort jazdy, ale również kwestia przyczepności auta do podłoża i co się z tym wiąże także bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Jeżeli czujesz, że podczas prowadzenia samochodu zjeżdża on na jedną stronę lub musisz dość mocno trzymać kierownicę, aby zachować prosty kierunek jazdy, to być może odpowiada za to niewłaściwa geometria kół. Czym ona jest i w jakim celu się ją stosuje? Zachęcamy do przeczytania!

Czym jest geometria kół?

Geometria kół w samochodzie obejmuje kilka określonych i bardzo ważnych w czasie korzystania z auta parametrów. Pierwszym z nich jest kąt pochylenia kół, który określa przestrzeń pomiędzy pionem kół, a płaszczyzną. Jeżeli jego wartość jest dodatnia, to pochylenie jest do zewnątrz, a jeżeli ujemna wtedy do wewnątrz. Jeżeli ten parametr jest prawidłowy, to skutecznie zapobiega zbytnim odkształceniom opony oraz pozytywnie wpływa na przyczepność podczas hamowania i na zakrętach. Kolejna jest zbieżność, która oznacza położenie przednich i tylnych kół w stosunku do siebie. Tutaj jeżeli jest ona dodatnia, wówczas wychylenie jest do wewnątrz. Nieodpowiednie ustawienie skutkuje przyspieszeniem procesu nierównomiernego zużycia opon. Z kolei pochylenie osi sworznia zwrotnicy, czyli części łączącej zwrotnicę z wahaczem, określa ułożenie sworznia do pionu koła. Inaczej nazywane również promieniem zataczania. Ostatni parametr to kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy znajdujący się pomiędzy osią sworznia a prostą pionową koła. Jeżeli wyprzedza kierunek jazdy to wówczas wartość jest dodatnia, a jeśli nie – ujemna. Jest to niezwykle istotny element utrzymania prawidłowego kierunku oraz stabilizacji kół. Te cztery elementy składają się na ogólne pojęcie geometrii kół.

Objawy nieprawidłowego ustawienia kół

Obserwacja samochodu podczas postoju oraz podczas jazdy może sprawić, że dość szybko zauważymy nieprawidłowości, które mogą wskazywać na nieprawidłowe ustawienie kół. Możemy to podejrzewać, jeżeli bieżnik opony po jednej stronie ściera się równomiernie lub ściera się w tak zwanej formie ząbkowanej. Ponadto uciążliwy i irytujący odgłos piszczenia podczas wykonywania zakrętu również może wskazywać na to, że coś jest nie w porządku z geometrią. Wyraźnymi symptomami są także te wymienione już wcześniej: kiedy auto zjeżdża na jedną stronę podczas jazdy w prostym kierunku oraz to, że czujemy konieczność mocniejszego trzymania kierownicy, aby auto jechało prosto.

Kiedy zadbać o geometrię kół?

O geometrię kół powinniśmy dbać cały rok. Szczególny jej przegląd i korekta powinna być przeprowadzona, gdy występują powyższe symptomy oraz po każdej kolizji, wypadku, a także po uderzeniu w krawężnik kołem samochodu. Ponadto częste jeżdżenie po nierównej drodze pełnej dziur wymusza regularną kontrolę zawieszenia. Dobrze jest ją wykonać również przy zmianie kół na letnie lub zimowe, co jest istotne szczególnie przed zimą: trudne warunki atmosferyczne nie sprzyjają przyczepności kół do podłoża, dlatego bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa jest jak najlepsze przygotowanie się do ewentualnych oblodzonych nawierzchni dróg.

Prawidłowe skalibrowanie parametrów geometrii kół samochodowych znacząco wpływa na komfort jazdy oraz na bezpieczeństwo. Sami nie jesteśmy w stanie odpowiednio ją wykonać, dlatego dobrym pomysłem jest odwiedzenie sprawdzonego warsztatu samochodowego, w którym znajduje się odpowiednie urządzenia. Pamiętajmy o tym szczególnie teraz, kiedy zima zbliża się wielkimi krokami.

Tagi:

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe