Instalacja haka holowniczego niesie za sobą wiele korzyści, szczególnie latem, kiedy wielu z nas może planować zwiedzanie nowych miejsc z przyczepą kempingową. Jeśli jednak pierwszy raz wybieramy się w tego typu podróż, koniecznie musimy zapoznać się z kilkoma faktami odnośnie przygotowania się do bezpiecznej jazdy.
Jaki hak będzie najlepszy?
Na aukcjach internetowych znajdziemy wiele, różnych haków, których ceny często mogą wydawać się kuszące. Jednak musimy pamiętać, że najtańsze modele, które często zaliczane są do grona uniwersalnych mogą nie pasować do naszego auta, w zależności od tego jakie posiadamy, albo wymagać będą mocnej przeróbki zderzaka. Właśnie dlatego powinniśmy wybierać produkty sprawdzonych marek, a najlepiej takie, które przystosowane są do naszego samochodu. Ryzykowną będzie także decyzja o zakupie używanych, z tego względu, że mogą mieć one na przykład uszkodzone elementy, odpowiadające za przyłączenie do modułu elektrycznego. Najpopularniejszym rodzajem haków, są te z tak zwaną “kulką”. Do droższych, lecz jednocześnie znacznie bardziej komfortowych, należą te z zaczepem automatycznym. Dobór pasującego, szczególnie istotny jest przy nowszych modelach aut, które nie zawsze mogą być przystosowane do ich instalacji, często może być potrzebny dodatkowy moduł elektroniczny, który sprawi, że nasz komputer pokładowy nie będzie odczytywał haka jako błędu.
Zamontowanie haka holowniczego
Niektóre auta po prostu nie dają nam możliwości zamontowania haka holowniczego, tutaj wskazać możemy chociażby niektóre modele hybrydowe. Montaż często może wymagać zdjęcia zderzaków, a także wymontowania lamp, dlatego też jeśli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności, lepiej jest zlecić takie działanie specjaliście, szczególnie, że nasze auto będzie musiało po tym przejść przegląd, czy hak został przyczepiony w odpowiedni sposób. Konieczny jest też dobór gniazda elektrycznego, które dzielą się na 7 – pinowe i 13-pinowe. Zdecydowanie najlepszą decyzją będzie zakup drugiego z nich, ponieważ tego typu instalacja wymagana jest przy wszystkich przyczepach, mających dopuszczalną masę całkowitą powyżej 750 kilogramów, a także obsługuje wszystkie niezbędne światła naszego pojazdu. W razie potrzeby, bez problemu możemy użyć specjalnej przejściówki, która pozwoli nam holować sprzęt z 7 pinową instalacją. Musimy również pamiętać, aby po wizycie w stacji kontroli pojazdów udać się do Wydziału Komunikacji, gdzie w dowodzie rejestracyjnym umieszczają informację o instalacji haka.
Podróż z przyczepą kempingową przez europę
Wybierając się w podróż zagraniczną, koniecznie musimy pamiętać o zaznajomieniu się z przepisami obowiązującymi w krajach, przez które będziemy przejeżdżać. Koniecznym jest chociażby zapoznanie się z systemem poboru opłat, które dotyczą przyczep, w Polsce jest to przykładowo viaTOLL. Istotną kwestią jest także ewentualny demontaż haka, ponieważ wiele państw karze mandatami za jazdę z nimi, bez przyczepy, co może nas dotyczyć chociażby w przypadku, kiedy odepniemy kemping i będziemy chcieli udać się na wycieczkę po okolicy. Oczywiście nie możemy zapomnieć o bezpieczeństwie, czyli ostrożnym stylu jazdy oraz ograniczeniach prędkości, po naszych rodzimych autostradach, zespołem pojazdów możemy jechać jedynie z prędkością 80 km/h.
Do podróży z przyczepą, niezależnie od tego w jak daleką trasę się wybieramy, konieczne jest właściwe przygotowanie. Istotną rolę odgrywa hak holowniczy, który powinien być dla nas, w połączeniu z bezpieczną jazdą, pewnego rodzaju gwarancją bezpieczeństwa.