Montaż haka holowniczego to bez dwóch zdań praktyczne posunięcie, które umożliwia ciągnięcie przyczepy, bagażnika rowerowego czy innych ładunków za pomocą auta osobowego. Wiele osób może się jednak zastanawiać, jakie wyzwania wiążą się z tym rozwiązaniem i przede wszystkim czy hak holowniczy jesteśmy w stanie zamontować na własną rękę. W tym artykule omówimy kroki, które należy podjąć podczas samodzielnego mocowania haka, uwzględniając również przepisy oraz wymagania prawne dotyczące tego zagadnienia.
Montaż haka holowniczego – przepisy i wymagania prawne
Każdy, kto decyduje się na montaż haka holowniczego, musi być świadomy aktualnie panujących przepisów. Po pierwsze kierowca powinien zalegalizować zakupiony przez siebie hak. Co to oznacza? Oznacza to po prostu to, iż hak musi być wpisany w dowód rejestracyjny pojazdu. Nie obędzie się tutaj bez przeprowadzenia badania na stacji kontroli pojazdów oraz umówienia wizyty w wydziale komunikacji. Oprócz tego należy zwrócić uwagę na to, aby hak posiadał homologację zgodną z europejskimi standardami. Warto w tej kwestii upewnić się już wcześniej, gdyż zaświadczenie o homologacji jest podstawą do zapisu w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Składając wniosek do wydziału komunikacji, może być również potrzebny dowód montażu haka, jeżeli był on przeprowadzany w warsztacie.
Montaż haka holowniczego a model samochodu
Nie każdy hak holowniczy będzie pasował do Twojego samochodu. Dlatego też należy o tym pamiętać podczas wyboru jego odpowiedniego rodzaju. Samodzielny montaż haka jest jak najbardziej możliwy, jeśli dopasowaliśmy model do konstrukcji auta. Znaczenie ma tutaj przede wszystkim: kształt i rodzaj nadwozia, marka samochodu, rok produkcji, dopuszczalna masa holowanej przyczepy oraz rozmieszczenie otworów w podwoziu czy czujników parkowania. Uwzględnienie tych parametrów to kluczowy krok wpływający na bezpieczeństwo przejazdu i transportu ładunków znajdujących się na przyczepie. Szczególnie istotne jest jednak zwrócenie uwagi na instalację elektryczną dedykowaną do danego modelu samochodu. Kwestia ta dotyczy również wyboru odpowiedniego rodzaju gniazdka elektrycznego. Służy ono do oświetlania ciągniętej przyczepy. Standardowym rozwiązaniem są gniazdka 13-pinowe – sprawdzają się głównie w kamperach oraz na lawetach towarowych.
Jak zamontować hak holowniczy?
Przed przystąpieniem do montażu należy zawsze najpierw zapoznać się z instrukcją haka specyficznego dla danego modelu samochodu. W większości przypadków konieczny jest jednak demontaż tylnego zderzaka. Pamiętajmy o tym, aby robić to ostrożnie, unikając uszkodzenia elementów mocujących. Sprawdźmy również, czy nie jest konieczny demontaż innych części, takich jak czujniki parkowania czy układ wydechowy. Następnie dobrze oczyśćmy miejsce montażu, usuwając głównie naloty korozji. Podczas przykręcania haka istotne jest z kolei użycie dołączonych podkładek, które rozkładają nacisk na śruby. Na końcu podłączamy instalację elektryczną – wszystkie jej etapy powinny być dokładnie opisane w instrukcji haka. Po montażu instalacji w wielu przypadkach występuje jednak konieczność dodatkowego odwiedzenia serwisu, w którym wiązka elektryczna zostaje wkodowana do systemu pojazdu. Ten krok pozwala uniknąć późniejszych błędów wyświetlanych przez elektronikę auta. Finalnie montujemy z powrotem zderzak i sprawdzamy, czy oświetlenie przyczepy działa poprawnie.
Samodzielny montaż haka holowniczego to z pewnością spora oszczędność. Jednak decydując się na takie rozwiązanie, warto wziąć pod uwagę kilka czynników, a przede wszystkim ryzyko, czas, narzędzia oraz bezpieczeństwo. Wcześniej należy również zapoznać się z wymaganiami prawnymi – upewnijmy się, że mamy możliwość holowania przyczepy, a tym samym posiadamy prawo jazdy o odpowiedniej kategorii. Nieprawidłowy montaż czy brak znajomości przepisów może skutkować problemami oraz stanowić zagrożenie na drodze.