W miesiącach zimowych większość kierowców rezygnuje z używania przyczep samochodowych w obawie przed złymi warunkami na drogach i wstawia je na jakiś czas do garażu, by ponownie wyprowadzić je na zewnątrz wraz z pojawieniem się pierwszych ciepłych dni. Pojazd, który przez zimę stał w kącie nieużywany należy przede wszystkim poddać solidnemu przeglądowi. Jakie są zasady konserwacji przyczepy wiosną?
Stan techniczny zaczepu kulowego
Zaczep kulowy, czyli miejsce łączenia przyczepy z samochodem, jest jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem złożonym z dwóch części, bowiem jeśli znajduje się on w kiepskim stanie technicznym, istnieje ryzyko odłączenia się doczepki. Z tego powodu przy konserwacji przyczepy należy przywiązać szczególną wagę do kondycji zaczepu kulowego – ważne jest, by usunąć resztki starego smaru i nałożyć nową warstwę. Przed wyruszeniem na drogę warto sprawdzić też, czy kula jest stabilnie zamocowana – jeśli nie, koniecznie trzeba dowiedzieć się dlaczego. Być może niektóre jej części zaatakowała rdza, co jest sygnałem zużywania się zaczepu i mówi o konieczności jego wymiany.
Ochrona przyczepy przed korozją
Rdza, czyli rudobrązowy nalot powstaje w wyniku kontaktu metalowej powierzchni z niektórymi składnikami atmosfery. Może ona być bardzo szkodliwa dla sprzętu i przyspieszać jego niszczenie się, dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie, czy nie widać na burtach i podwoziu rudobrązowych plam. Jak więc zakonserwować przyczepę, by uniknąć korozji? Na rynku dostępne są różnego rodzaju preparaty, które pozostawiają na karoserii warstwę substancji ochronnej, jednak ich dokładna aplikacja bez odpowiedniego sprzętu, takiego jak specjalne podnośniki, może okazać się dość trudna, zwłaszcza dla kogoś niewprawionego. Z tego powodu dobrym rozwiązaniem jest zlecenie konserwowania przyczepy przed rdzą specjalistom – jeden profesjonalnie wykonany oprysk może chronić pojazd nawet przez dwa lata.
Sprawdzenie kół przyczepy
Konserwując przyczepę na wiosnę nie może też zapomnieć o skontrolowaniu stanu opon, szczególnie jeśli miniony sezon nie był ich pierwszym. Zużyte, niedopompowane opony nie tylko uniemożliwiają szybkie poruszanie się, ale też w każdej chwili mogą ulec pęknięciu, dlatego należy upewnić się, że na ich powierzchni nie ma żadnych rozcięć lub przetarć. Warto sprawdzić również, czy wszystkie śruby są dokręcone oraz czy ciśnienie kół jest odpowiednie, jeśli nie należy wyrównać jego poziom przed wyruszeniem w trasę. Istotne jest też dostosowanie grubości opon do pory roku, dlatego wraz z nadejściem wiosny powinno zmienić się je na typ letni – gwarantuje to odpowiednią przyczepność kół do drogi,
Podczas wiosennej konserwacji przyczepy należy pamiętać też o sprawdzeniu stanu hamulców, oświetlenia oraz burt i zapięć. Dopiero tak kompleksowe przygotowanie umożliwia stabilne połączenie jej z samochodem – jest to ważne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.