Trudno zaprzeczyć, że motocykl z założenia służy do tego, żeby mógł jeździć po drogach na własnych kołach. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy pojazd zamiast przewozić człowieka, sam potrzebuje transportu. Na szczęście nie jest to skomplikowana operacja – można ją zorganizować we własnym zakresie.
Okazje do transportu motocykla
By udowodnić, że każdy właściciel motocykla powinien wiedzieć, jak może go transportować, wystarczy wymienić kilka przykładowych sytuacji, kiedy jest to niezbędne. Taka potrzeba pojawia się chociażby tuż po zakupie. Jeżeli decydujemy się na model wprost z salonu, nie ma on tablic rejestracyjnych, więc nie ma prawa poruszać się po drogach, a z kolei w przypadku kupienia używanej maszyny do samodzielnego remontu, może ona po prostu być niezdolna do jazdy. Transport jest potrzebny również, kiedy przydarzy się awaria lub podczas podróży, na przykład na rodzinne wakacje, kiedy chcemy umieścić wszystkie bagaże w aucie bez pozbawiania się możliwości jazdy na motocyklu w miejscu docelowym.
Czego potrzeba do transportu?
Do transportu motocykla niezbędny jest odpowiedni sprzęt. Jeżeli nie ma się go na wyposażeniu, trzeba skorzystać z usług profesjonalnej firmy transportowej, co niestety bywa niemałym wydatkiem. Przyczepy, na których może być przewożony motocykl, muszą być zdolne do utrzymania go w pionie przez całą drogę. Taka pozycja gwarantuje największą stabilność oraz zapobiega przemieszczaniu się płynów wewnątrz mechanizmu. Ważne jest także zapewnienie sztywności, ponieważ jazda po wybojach czy też nagłe zmiany prędkości są w stanie uszkodzić “podskakujący” pojazd. Poza przyczepą, konieczny jest hak holowniczy oraz wytrzymałe pasy. Za ich pomocą przypina się kierownicę, dolną półkę i ramę pod siedzeniem tak, by motocykl nie mógł się poruszać w żadną stronę. Należy umieścić po 2 mocowania z każdej strony, możliwie szeroko, pozostawiając lekki luz.
Jazda z motocyklem
Przed odpaleniem silnika warto dokonać ostatecznych poprawek – unieść stopkę, sprawdzić jeszcze raz, czy zaczepy są dokładnie zamknięte oraz czy pasy nie są niebezpiecznie blisko ostrych krawędzi. Kiedy podróż już się rozpocznie, powinno się regularnie spoglądać przez lusterko na swój motocykl, a po przejechaniu kilkunastu kilometrów zatrzymać się i skontrolować stabilność. Co do samej jazdy, należy pamiętać o ograniczeniu prędkości – samochody z dopiętą przyczepą na zwykłych drogach mogą poruszać się maksymalnie 70 km/h, a na dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach do 80 km/h. Ważne również, aby pamiętać, że limit wagi przyczepy z ładunkiem dla kierowcy z prawem jazdy kategorii B wynosi 750 kilogramów. Sprzęt często jest dostosowany do przewozu więcej niż jednego motocykla – w takich wypadkach trzeba upewnić się co do ich łącznej masy.
Dzięki odpowiedniemu transportowi motocykl za każdym razem dotrze do celu w nienaruszonym stanie Jest to możliwe z dobrze dobranym sprzętem oraz podstawową wiedzą na temat używania go i poruszania się z nim po drogach.