strona główna 5 blog 5 Wymagane uprawnienia do prowadzenia przyczep – co każdy kierowca powinien wiedzieć?

Wymagane uprawnienia do prowadzenia przyczep – co każdy kierowca powinien wiedzieć?

blog

Prowadzenie przyczepy to zadanie, które wymaga nie tylko dobrego pojazdu i odpowiednich umiejętności, ale przede wszystkim odpowiednich uprawnień. Niewielu z nas niestety zdaje sobie z tego sprawę i po prostu nie jesteśmy świadomi, jak wyglądają wymagania dotyczące holowania przyczepy. Niektóre przepisy regulują, czy można prowadzić samochód z przyczepą, niezależnie od celu podróży. Zrozumienie tych wymagań może być więc kluczowe i zapobiec ewentualnym nieprzyjemnym konsekwencjom. 

Uprawnienia a prowadzenie przyczep

Nierzadko jesteśmy przekonani, że aby prowadzić przyczepę, nie są potrzebne żadne dodatkowe uprawnienia oraz że nie istnieją wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób możemy ją holować. Okazuje się jednak niestety, iż żyjemy w dużym błędzie i za tą niewiedzę możemy sporo zapłacić. Państwo uchwaliło osobny artykuł 188 wskazujący na uprawnienia dotyczące kierowania pojazdami, a w tym prowadzenia przyczep. Zdecydowanie warto się z nimi zaznajomić, jeśli wkrótce planujemy podróż z przyczepą. 

Prawo jazdy a przyczepa

Oczywiście w wielu przypadkach, aby móc prowadzić przyczepę, wystarczy podstawowe prawo jazdy kategorii B. Należy być jednak świadomym tego, że wówczas przyczepa nie może przekraczać DMC powyżej 750 kg. Warto też wiedzieć, iż prawo jazdy kategorii B dopuszcza kierowanie pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg. Z doczepioną do pojazdu przyczepką mamy zatem razem 4250 kg – jest to ta granica, której nie możemy przekroczyć. Dopuszcza się jednak holowanie przyczepy cięższej niż 750 kg, ale wówczas gdy DMC zespołu (pojazd i przyczepa) nie przekracza 3500 kg. Nie ma co ukrywać, iż rzeczywistość często wygląda inaczej i zdarza się nam przekraczać te granice, lecz dla zachowania bezpieczeństwa warto posiadać dodatkowe prawo jazdy kategorii E. W takim przypadku mamy o wiele większe możliwości w zakresie holowania przyczepy. Przede wszystkim jesteśmy uprawnieni do ciągnięcia przyczepy o masie do 3500 kg.

Konsekwencje naruszenia wymagań

Dlaczego przestrzeganie tych uprawnień jest tak istotne? Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo, gdyż niekiedy duży ciężar przyczepy może po prostu przerosnąć nasze umiejętności. Ponadto konsekwencje naruszenia tych wymagań są niezbyt przyjemne. W razie kontroli możemy być ukarani mandatem, punktami karnymi, a nawet stracić prawo jazdy. Dodatkowo w przypadku wypadku lub kolizji, brak odpowiednich uprawnień może wpłynąć na decyzje ubezpieczyciela dotyczące wypłaty odszkodowania. Należałoby zatem każdorazowo zwracać uwagę na to, ile wynosi DMC przyczepy i całego zespołu. Jeśli faktycznie pojazdem ciągniemy dość dużą masę, najlepiej byłoby po prostu uzyskać dodatkowe uprawnienie w postaci prawa jazdy kategorii B+E. 

Każdy kierowca, który chce prowadzić przyczepę, powinien więc być zaznajomiony z powyższymi przepisami i uprawnieniami, dzięki którym uniknie przykrych konsekwencji. Poza tym jest to istotne oczywiście dla bezpieczeństwa zarówno naszego, jak i pozostałych uczestników na drodze. Zanim zatem zdecydujemy się na holowanie przyczepy, upewnijmy się, że posiadamy ku temu odpowiednie uprawnienie.

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe