Wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem lawety - Autopaka
strona główna 5 blog 5 Wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem lawety

Wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem lawety

blog

Laweta to rodzaj przyczepy umożliwiającej transport samochodów, na przykład z miejsca wypadku lub do komisu. Jeżeli zastanawiasz się nad jej kupnem, przeczytaj ten artykuł, w którym doradzamy, na co zwrócić uwagę.

Jakie są rodzaje lawet?

Na początek warto uściślić, że istnieje kilka rodzajów lawet. Pierwszym typem są platformy załadunkowe stałe pojedyncze, które służą do przewożenia jednego samochodu osobowego. Mają bardzo prostą budowę, składającą się z jednego poziomu i mogą być dodatkowo wyposażone w wysięgnik lub żuraw. Jeśli chcesz przewieźć więcej aut tego rodzaju, powinieneś skorzystać z platformy załadunkowej stałej piętrowej, dzięki której możesz transportować do czterech pojazdów jednocześnie. Różni się ona od pojedynczej tym, że ma dwa poziomy. Innym rozwiązaniem jest platforma załadunkowa hydrauliczna pojedyncza z wysięgnikiem, której najczęściej używa się w ratownictwie drogowym. Może ona transportować zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, jest także wyposażona w dźwig teleskopowy i podobnie jak poprzednia – ma dwa poziomy. Przed zakupem należy się zatem dobrze zastanowić, do jakich celów laweta będzie używana i od tego uzależnić wybór odpowiedniego typu.

Kto może holować lawetę?

Każdy, kto posiada najpopularniejsze prawo jazdy, czyli kategorii B, pozwala na prowadzenie zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Jeżeli samochód, wraz z przyczepą i holowanym na niej autem waży więcej, wówczas konieczne jest wyrobienie kategorii B96 lub B+E. Warto wiedzieć, że w obu przypadkach zdaje się tylko egzamin praktyczny, jednak bez wcześniejszych ćwiczeń będzie to niemożliwe. Istotnym aspektem jest także zasada, że auto holujące musi być cięższe od holowanego.

Jak jeździć z przyczepioną lawetą?

Lawetę przyczepia się do haka holowniczego samochodu – warto podczas tego procederu wyznaczyć, w którym miejscu powinno znajdować się przednie i tylne koło. Na platformę należy najechać osią, nad którą jest silnik, aby przód lawety był dociążony. Następnie należy założyć pasy mocujące, na trzy lub cztery koła, które dodatkowo zabezpiecza się zapięciem klamer. Trzeba także zwrócić uwagę na sprawność hamulca najazdowego oraz świateł – w trosce o bezpieczeństwo innych użytkowników ruchu drogowego, warto zadbać o dobrą widoczność. Przepisy prawa mówią, że na drogach jednojezdniowych jazda takim zespołem pojazdów nie może przekraczać 70 km/h zaś na autostradach i drogach dwujezdniowych ekspresowych – 80 km/h. Koniecznie musisz zwrócić uwagę na fakt, że jazda tak obciążonym zespołem pojazdów zupełnie różni się od prowadzenia niezaładowanego samochodu osobowego. Auto jest bowiem dużo mniej zwrotne, trzeba uważać na zakrętach – “zadawać się” i wchodzić w nie bardzo łagodnie, a także unikać gwałtownego hamowania – może to bowiem grozić tragedią.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Przede wszystkim o tym, że laweta, podobnie jak samochód, podlega obowiązkowej rejestracji. Każdy nowy sprzęt tego typu musi posiadać homologację, czyli pozwolenie na jego korzystanie. Warto także wiedzieć, że dobra laweta jest wykonana ze stali o podwyższonej jakości, która pozwala na dobre utrzymanie pojazdu nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Wytrzymały sprzęt umożliwia holowanie motocykli, samochodów osobowych, quadów, a nawet TIR-ów.

Jeśli chcesz prowadzić lawetę, musisz zdobyć ku temu odpowiednie uprawnienia oraz poznać techniki sterowania tego typu zespołem pojazdów. Ważne są także umiejętności praktyczne.

Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego, podkoparkowe

Przyczepy kablowe

 

Wywrotki / kippry

Lawety, obrotnice, platformy, moto

Przyczepy do przewozu łodzi, podłodziowe

Kontenery, furgony, cargo

Przyczepy dwuosiowe skrzyniowe

Przyczepy jednoosiowe skrzyniowe